4 Tips Relaktasi Penyusuan Susu Ibu

Ada sesetengah ibu terpaksa menghentikan penyusuan susu ibu. Ooops, tolong jangan menghukum ibu ini ya. Mari hormat pilihan orang lain.

Ok.

Tetapi selepas beberapa bulan, ibu tersebut teringin juga nak menyusukan semula anaknya.

Persoalannya, boleh kah nak menyusukan anak semula selepas berhenti?

Jawapannya adalah, semestinya boleh! Tahniah anda telah memilih untuk menyusukan semula anak anda 🙂

Teknik ini dikenali juga sebagai relaktasi

Hormon Penyusuan

Macam mana nak buat relaktasi susu ibu? Ye lah, susu badan mesti akan mula kering bila saat kita putus kan susu.

Semua wanita boleh menghasilkan susu badan.

cara susukan semula anak selepas berhenti penyusuan

Semua ibu mahu beri yang terbaik untuk anaknya

Pertama sekali kita kena tahu, setiap perempuan dicipta sempurna dengan hormon oxytocin dan prolaktin. Kedua-dua hormon ini penting untuk mencetus susu.

Dalam dunia penyusuan susu ibu, semua wanita termasuk anak dara yang belum kahwin pun boleh rangsang penghasilan. Wanita berkahwin yang tak pernah mengandung pun boleh menyusukan anak angkat dengan susu ibu yang dihasilkan oleh tubuh sendiri.

Bahkan warga emas yang dah berusia lanjut pun boleh rangsang penghasilan susu, ada cerita seorang nenek menyusukan cucunya sebab kesian dengar cucu menangis tak berhenti.

Soalnya, cekal atau tidak?

Untuk ibu yang pernah menyusukan anak dan berhenti, kemudian membuat keputusan untuk sambung susukan semula anak, berikut saya kongsikan 4 tips buat anda:

1) Pam susu setiap satu – tiga jam.

Payudara kita memerlukan rangsangan yang kerap bila nak mula hasilkan semula susu. Pam lah sekerap satu atau dua jam secara konsisten.

Mari refresh semula, kenapa kita perlu pam dengan kerap di entry rahsia utama banyakkan susu.

2) Skin-to-skin contact

Teknik ini memerlukan ibu dan bayi bersentuhan kulit supaya tubuh ibu dapat merasakan kehangatan tubuh bayi dan terus bagi isyarat kepada otak untuk mula hasilkan susu.

Ibu perlu undress, dan bayi hanya perlu pakai diapers je. Kemudian ibu peluk bayi sambil suakan susu pada bayi.

Boleh dilakukan bila baby dah mula mamai nak tido.

3) Kuat semangat

Usaha ni bukan satu malam je dah dapat susu. Ia memerlukan ibu bersikap tabah, cekal hati dan tak mudah berputus asa. Ia pasti akan hasilkan hasil yang manis.

Banyakkan bergaul dengan ibu – ibu yang bersikap positif dan menyokong niat kita

4) Makanan tambahan Set Penyusuan Shaklee

Makanan tambahan atau lebih dikenali sebagai supplement bertujuan untuk membantu banyakkan susu ibu – dengan turut mengamalkan perkara asas yang wajib untuk penyusuan.

Namun perkara pertama yang perlu dibuat – perah susu dengan sekerap yang mungkin.

Set Penyusuan Shaklee membantu ibu kekal bertenaga dan menjaga emosi ibu. Apabila ibu kekal bertenaga semasa proses relaktasi, ibu tak akan mudah putus asa.

Apabila mood ibu ceria, susu pun mudah lancar.

Alhamdulillah saya amalkan Shaklee, tubuh rasa lebih bertenaga, hilang sakit pinggang dan lenguh badan, di samping susu memang meriah dan semakin pekat 😀

Cara Dapatkan Set Penyusuan Shaklee

cara hasilkan semula susu ibu

Set Penyusuan Susu Ibu Yang Telah Membantu Ramai Ibu

Set Penyusuan Shaklee ini telah membantu merangsang penghasilan susu yang meriah dan pekat untuk ramai ibu menyusu.

Ia turut membantu saya secara peribadi untuk bertenaga dan cergas walaupun aktif menyusukan anak.

Untuk dapatkan Set Penyusuan Shaklee, anda boleh hubungi saya di :

♄ Khadeejah Hasmad ♄
SMS/Whatsapp : 019 477 3457
(Atau klik terus untuk Whatsapp : www.wasap.my/60194773457)
Shaklee ID : 858755

5 Comments

  1. faridah 8 October 2014
  2. Elvy 31 May 2016
  3. Ainn 20 September 2017
    • Khadeejah Hasmad 12 October 2017

Leave a Reply to Ainn Cancel reply

CommentLuv badge

Shares